روش های مراقبت از پوست

روش های مراقبت از پوست

حتما همه ما با مشکلات پوستی مواجه شدیم. این که صبح بلند بشیم ببینیم نوک بینی جوش زده یا گوشه لب تبخال زده. اشکالی نداره خیلی طبیعیه ولی خب خبر خوب اینه که راه هایی واسه جلوگیری از بروز این مشکلات هست. اینجا ما چند تا از مشکلات جدی و راه های مقابله با اونا رو میگیم. همراه باشید :


 جوش (آکنه)

وقتی که منافذ پوستی به هر دلیلی و در هر زمانی توسط روغنی به اسم سبوم (وظیفه روانسازی طبیعی پوست را دارد) مسدود میشه، پوست جوش میزنه. در این قسمت چند روش برای از بین بردن جوش و یا جلوگیری از ایجاد آن رو بررسی می کنیم :

1- صورت خودتون رو دو بار در روز (نه بیشتر) با آب گرم و صابون مخصوص جوش بشویید. بعدش به آرامی صورت خودتون رو با حرکات دایره ای ماساژ بدید. شستشو و آبرسانی به پوست، باعث تحریک پوست می شود. بعد از تمیز کردن پوست، برخی از سازمان های معتبر استفاده از لوسیون های حاوی بنزوییل پراکسید رو پیشنهاد می کنند.

2- این عادت بد رو کنار بزارید و جوش ها رو نترکونید. خیلی سخته که این کارو نکنید اما به این دلایل متجوه میشید که از این کار خودداری کنید :

  •         ورود آلودگی به داخل پوست
  •         ایجاد ورم و قرمزی بیشتر پوست
  •         ایجاد زخم

اگر جوش بسیار بزرگی روی صورتتون به وجود اومد، حتما از متخصص پوست کمک بگیرید تا با کمترین ریسک ایجاد زخم و آلودگی، پوست شما رو درمان کند.

3- اگر از عینک استفاده می کنید مطمئن بشید تمیز هستند تا چربی باعث مسدود شدن منافذ پوستی نشود.

4- اگر بدنتون جوش زده، از پوشیدن لباسای تنگ مثل هدبند، دستمال سر و کلاه خودداری کنید چون اجازه تنفس به پوست رو نمی دهند و باعث زخم می شوند.

5- حتما قبل از خواب، آرایشتون رو پاک کنید. در هنگام خرید لوازم آرایشی هم به این نکته دقت کنید که روی لیبل آن، اورجینال بودن ذکر شده باشد.


 نور خورشید

همه ما به نور خورشید نیاز داریم چون باعث تامین درصد زیادی از ویتامین D بدنمون میشه اما بیش از حد آن به علت وجود اشعه های مضر باعث آسیب به پوست می شود که باید پوست رو از آن ها محافظت کنیم. برای محافظت می تونید از راه های زیر کمک بگیرید :

1- از کرم های ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. حتی اگر هوا ابری بود یا زمان زیادی زیر نور خورشید نبودید باز هم از ضدآفتاب دریغ نکنید. اگر زیاد عرق می کنید و یا استخری می روید، ضدآفتاب خود رو هر 1 ساعت و نیم 2 ساعت تجدید کنید.

اشعه های نور خورشید از بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر بسیار قوی هستند و باید مراقب بود. همچنین اگر نزدیک سطح دریا یا مناطقی که برف و یخ زیاد هست قرار دارید، از ضد آفتاب بیشتر و قوی تری استفاده کنید.

2- علاوه بر پوست، آفتاب به چشم هم می تواند صدمه بزند. پس از کلاه و عینک با UV 100% حفاظت استفاده کنید.

3- بعضی داروها نیز حساسیت پوست رو بالا می برد پس باید به این نکته هم توجه داشت که از پوست محافظت بیشتری کرد.

 -------------------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

 -------------------------------------------------------------


تبخال

تبخال ها معمولا گوشه های لب ها به وجود می آیند که معمولا به خاطر ویروس هرپس است و به صورت مسری از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. در این جا هم چند راهکار برای جلوگیری از ایجاد تبخال و درمان آن پیشنهاد می کنیم :

1- در درجه اول از استفاده وسایلی مانند رژ لب، مسواک، لیوان و ... که ممکن است فرد مبتلا به تبخال از آن استفاده کرده خودداری کنید چون ویروس از طریق بینی و دهان منتقل می شود.

2- یکی از راه های رایج ابتلا به تبخال، استرس و مریضی های مختلف هست که برای جلوگیری از این ها باید به خوبی غذای مفید بخورید، خوب و کافی بخوابید و از لوسیون بدن با کیفیت استفاده کنید.

3- اگر مبتلا به تبخال شدید و درد زیادی داشتید، از استامینوفن و ایبوبروفن با تجویز پزشک مصرف کنید. قطعه های کوچک یخ را هم می توانید روی تبخال قرار دهید تا پوستتان خنک بماند. همچنین از میوه های دارای اسید مثل پرتقال، لیمو و غذاهای نمکی و فلفلی خودداری کنید تا دچار زخم شدیدتری نشوید.

4- هیچگاه تبخال رو از روی پوستتون بر ندارید چون مانند ترکوندن جوش، باعث ورود میکروب به پوست می شود. پس اجازه دهید خود به خود بهبود پیدا کند.


 اگزما

اگزما یک حالتی است که پوست قرمز می شود و با خشکی و خارش شدید همراه است. علائم وجود اگزما در هر شخص متفاوت است. از آن جایی که بهترین کار همیشه مراجعه سریع به پزشک متخصص پوست است، در این جا هم نکاتی مبنی بر جلوگیری از تشدید آن آمده :

1- از مواد شوینده قوی مثل مایع های ظرفشویی و لوسیون های معطر دوری کنید چون باعث تحریک پوست و تشدید اگزما می شوند.

2- مدت زمان حمام کردن خود با آب گرم را کاهش دهید و در زمان استفاده طولانی مدت از آب مانند ظرف شستن، حتما از دستکش استفاده کنید تا پوست کمتر تحریک شود.

3- پوست خودتون رو با مرطوب کننده های ملایم، از خارش و خشکی دور نگه دارید. چون کرم های مرطوب کننده تخصصی از لوسیون ها ماندگارتر و بهتر هستند. بهترین زمان استفاده از کرم ها زمانی است که پوست کمی مرطوب است مثل بعد از حمام.

4- در انتخاب نوع لباسی هم که میپوشید دقت کنید. مثلا پارچه های نخی و کتان راحتی بیشتری دارند و پوست آزادانه نفس می کشد در صورتی که پارچه های پشمی و خزدار بیشترین ضرر پوست را برای تحریک و آسیب دارند.

5- سعی کنید از استرس به دور باشید و به یوگا یا پیاده روی مدت دار رو آورید تا آروم باشید.

6- از استفاده لوازم آرایشی های رنگی و معطر که ممکن است اگزما را تشدید کند خودداری کنید.

 

امیدواریم که این مطلب هم مفید بوده باشه و شما هم از این به بعد بیشتر به سلامت پوستتون اهمیت بدید چون پوست نیاز به غذا و تنفس کافی و مناسب داره

نوشته شده در 1397-11-29 توسط زیبایی, اطلاعات عمومی 3 1862

مقالات مرتبط

ضرورت رعایت بهداشت در سفر

بهتری است که نکات لازم جهت رعایت بهداشت فردی در طول سفر را بدانیم تا از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری کنیم و سفر...

میوه و سبزیجات مناسب برای پوست

این خیلی موضوع ساده ایه هست که بدونیم چه میوه یا سبزی ای چه تاثیری روی پوستمون داره تا با کمترین هزینه بیشترین...

خرید اینترنتی کرم ضد آفتاب

شاید برای خیلی ها سوال پیش بیاد که چگونه میشه همزمان از ضدآفتاب و لوازم آرایشی استفاده کرد و راهکارهای آن چیست.

طریقه درست کردن معجون برای بالا بردن کلاژن

رویکردی جدید برای استفاده از محصولات طبیعی بجای محصولات کارخانه ای و مصنوعی

3 نظرات

  • نغمه خانم

    نغمه خانم 1397-12-26 پاسخ

    کرم های رفع چال و چوله های جوش روی صورت چیزی دارید؟
  • ستاره 1397

    ستاره 1397 1397-12-06 پاسخ

    خیلی مطلب مفیدی بود
    خسته نباشید
  • نسیم اکبری

    نسیم اکبری 1397-12-04 پاسخ

    مطلب خیلی خوبی بود.
    من خودم اگزما خفیف داشتم و دکتر هم کرم های مرطوب کننده خوبی رو بهم معرفی کرد و واقعا جواب داد.

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده
محصولی وجود ندارد
منو
مقایسه 0