اختلالات پوستی چیست و چگونه ایجاد می شود

اختلالات پوستی چیست و چگونه ایجاد می شود

تعریف اختلالات پوستی

اختلالات پوستی از نظر علائم و شدت بسیار متفاوت هستند. ممکن است آن ها موقت یا دایمی و بدون درد یا دردناک باشند. برخی از آن ها دلایل موقعیتی دارند، در حالیکه برخی دیگر ممکن است ژنتیکی باشند. برخی از بیماری های پوستی جزیی هستند و برخی دیگر می توانند تهدید کننده زندگی باشند. در حالیکه بیشتر اختلالات پوستی جزئی هستند، برخی دیگر می توانند نشان دهنده مشکل جدی تری باشند.


نشانه های یک اختلال پوستی

برخی از نشانه های یک اختلال پوستی عبارتند از:

  • برآمدگی های برجسته قرمز یا سفید
  • کهیر، که ممکن است دردناک یا خارش دار باشد.
  • پوسته پوسته شدن پوست یا پوست ضخیم
  •  زخم ها یا زخم های باز، پوست خشک و ترک خورده، لکه های پوستی همراه با تغییر رنگ پوست، برجستگی های گوشتی، زگیل، تغییر در رنگ یا اندازه خال و از دست دادن رنگدانه پوست

انواع اختلالات پوستی و دلایل بروز آن

آکنه

معمولا آکنه یا همان جوش روی صورت، گردن، شانه ها، سینه و قسمت بالایی پشت قرار دارد. جوش های روی پوست متشکل از جوش های سر سیاه، سر سفید، جوش ها یا کیست ها و ندول های عمیق و دردناک هستند و در صورت عدم درمان ممکن است جای زخم باقی بماند یا پوست را تیره کند.


تاول تبخالی

تاول قرمز، دردناک و پر از مایع که در نزدیکی دهان و لب ظاهر می شود اغلب تبدیل به زخم می شود و قابل انتقال می باشد و با علائم خفیفی شبیه آنفولانزا مانند تب پایین، بدن درد و تورم غدد لنفاوی همراه است.


تاول

یک ناحیه آبکی، شفاف و پر از مایع که روی پوست ایجاد می شود و کوچکتر یا بزگتر از یک سانتی متر ممکن است باشد و به صورت یک یا چند عدد روی پوست به وجود می آید و در هر نقطه ای از بدن ممکن است به وجود آید.


کهیر

جوش های خارش دار و برجسته که پس از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن ایجاد می شود که معمولا قرمز و هنگام لمس دردناک است. شکل آن می تواند کوچک، گرد و حلقه ای شکل یا بزرگ و یا به شکل تصادفی باشد.

 


کراتوز آکتینیک

اندازه آن معمولا 2 سانتی متر است و به شکل لکه پوستی ضخیم و یا پوسته پوسته شده در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب زیاد قرار می گیرند ظاهر می شود و معمولا صورتی رنگ است اما می تواند دارای پایه قهوه ای، خرمایی یا خاکستری باشد.


روزاسه

یک بیماری مزمن پوستی که ممکن است توسط غذاهای تند، نوشیدنی های الکلی، نور خورشید، استرس و نوعی از باکتری روده رخ دهد. این بیماری انواع مختلف دارد و طیف گسترده ای از علائم را در بر می گیرد. علائم رایج آن بر افروختگی صورت، بر آمدگی های قرمز، قرمزی صورت، خشکی پوست و حساسیت پوستی می باشد.


کربونکل یا کفگیرک

کربونکل یا کفگیرک توده ای قرمز، دردناک و تحریک شده در زیر پوست شما می باشدکه ممکن است با تب، بدن درد و خستگی همراه باشد و می تواند باعث ایجاد پوسته پوسته شدن و یا ترشح شود.


حساسیت به لاتکس

فرد حساس به لاتکس بعد از چند دقیقه تا چند ساعت استفاده از یک محصول لاتکس دچار خارش و قرمزی در محل تماس که ممکن است با قرار گرفتن مکرر در معرض لاتکس ظاهری خشک و پوسته دار به خود بگیرند. ذرات لاتکس موجود در هوا ممکن است باعث سرفه، آبریزش بینی، عطسه، خارش و آبریزش چشم شوند. حساسیت شدید به لاتکس می تواند باعث تورم و مشکل در تنفس شود. در صورت بروز علائم مراجعه به پزشک ضروری می باشد.


اگزما

لکه های پوسته پوسته زرد یا سفید که پوسته پوسته می شوند. مناطقی از پوست که دچار اگزما شده اند ممکن است قرمز، خارش دار یا چرب باشند. در نقاطی که دچار ریزش مو هستند نیز ممکن است اگزما ایجاد گردد.


پسوزیازیس

لکه های پوستی فلس دار، نقره ای و کاملا مشخص که معمولا روی پوست سر، آرنج، زانو و پایین کمر قرار دارد که ممکن است خارش دار با بدون علامت باشد.


سلولیت

این بیماری یک وضعیت اورژانس پزشکی است و نیازمند مراقبت های فوری است. سلولیت ناشی از ورود باکتری یا قارچ از طریق شکاف یا بریدگی در پوست است. در این بیماری پوست قرمز، دردناک و متورم یا بدون ترشح می باشد و به سرعت پخش می شود. علائم این بیماری ناشی از تب و لرز و رگه های قرمز می باشد که ممکن است نشانه عفونت جدی باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.


سرخک

علائم این بیماری شامل تب، گلودرد، قرمزی، آبریزش چشم، از دست دادن اشتها، سرفه و آبریزش بینی است. اولین علائم از صورت به پایین بدن پخش می شوند و علائم پوستی قرمز سه تا پنج روز بعد ظاهر می شوند. لکه های قرمز ریز با مراکز آبی سفید در داخل دهان ظاهر می شوند.


سرطان سلولی فلسی

این بیماری اغلب در نواحی از بدن که در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می گیرند مانند  صورت، گوش ها و پشت دست ها رخ می دهد. در این بیماری پوستتان پوست پوست شده، قرمز شده و برآمده می شود و به رشد خود ادامه می دهد. در هنگام رشد بیماری زخم خونریزی کرده و بهبود نمی یابد، یا بهبود یافته و دوباره ظاهر می شود.


ملانوما

جدی ترین شکل سرطان پوست که در افراد با پوست روشن شایع است، ملانوما می باشد. این بیماری به شکل خال در هر نقطه از بدن دارای لبه های نامنظم، شکل های نا متقارن و رنگ های متعدد است. این خال ها با گذشت زمان تغییر رنگ داده و بزرگتر می شوند.


لوپوس

علائم این بیماری شامل خستگی، سردرد، تب، مفاصل متورم یا دردناک است. پوسته پوسته شدن پوست و در فرم دایره ای شکل که خارش و درد ندارد. تکه های قرمز رنگ روی پوست یا حلقه هایی که بیشتر روی شانه ها، ساعد، گردن و بالا تنه قرار دارند و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدتر می شوند. علائم قرمز رنگ که مانند بال های پروانه  روی گونه ها و پل بینی پخش می شوند و در معرض آفتاب تشدید می شوند.


درماتیت تماسی

این بیماری در اثر تماس با فرد مبتلا و در نقطه تماس انتقال می یابد و ممکن است از چند ساعت تا چند روز بعد انتقال صورت گیرد. علائم آن روی پوست خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و ایجاد تاول همراه با ترشح می باشد.


 زگیل

این بیماری ناشی از انواع مختلف ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است روی پوست یا غشاهای مخاطی دیده شود و ممکن است به صورت تکی یا گروهی رخ دهد. این بیماری مسری بوده و امکان انتقال به دیگران را دارد.

 


آبله مرغان

تعدادی از تاول های خارش دار، قرمز و پر از مایع که در نواحی مختلف بدن رخ می دهد. علائم این بیماری از قبیل تب، بدن درد، گلودرد و از دست دادن اشتها می باشد. این بیماری تا زمانی که تمام تاول ها پوسته پوسته شوند و بریزند قابل انتقال می باشد.


زرد زخم

این بیماری در نوزادان و کودکان شایع می باشد. علائم این بیماری اغلب در ناحیه اطراف دهان، چانه و بینی قرار دارد. این بیماری به صورت تاول های پر از مایع می باشد که به راحتی می ریزند و پوسته ای عسلی رنگ ایجاد می کنند.


پیسی یا ویتیلیگو

از دلایل این بیماری از بین رفتن رنگدانه در پوست به دلیل تخریب خود ایمنی سلول هایی که به پوست رنگ می دهند. در این بیماری از دست دادن رنگ پوست تنها در چند ناحیه کوچک ممکن است. از جمله علائم دیگر در این بیماری بی رنگ شدن در یک طرف بدن، سفیدی زودرس پوست سر و یا موهای صورت می باشد.


علل اختلالات پوستی

  • از جمله علل اختلالات پوستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • باکتری هایی که در منافذ پوست و فولیکول های مو به دام افتاده اند.
  • قارچ ها، انگل ها یا میکرو ارگانیسم هایی که روی پوست زندگی می کنند.
  • ویروس ها
  • سیستم ایمنی ضعیف، تماس با آلرژن ها، محرک ها یا پوست آلوده فرد دیگر می باشد.
  • عوامل ژنتیکی
  • بیماری هایی مانند تیروئید که سیستم ایمنی، کلیه ها و سایر سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • شرایط بهداشتی متعدد و سبک زندگی می تواند منجر به ایجاد برخی اختلالات پوستی شود.
  • برخی از بیماری های پوستی علت شناخته شده ای ندارند.

علائم اختلالات پوستی

بیماری های پوستی دارای طیف وسیعی از علائم هستند. علائمی که روی پوست شما به دلیل مشکلات رایج ظاهر می شوند همیشه نتیجه یک اختلال پوستی نیستند. چنین علائمی می توانند شامل تاول های ناشی از کفش های جدید یا پوشیدن شلوارهای تنگ باشد. با این حال مشکلات پوستی که هیچ دلیل واضحی ندارند ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری پوستی واقعی باشد که نیاز به درمان دارد.

برگرفته از:

website design company in dubai

نوشته شده در 1401-06-21 توسط زیبایی 0 759

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده
محصولی وجود ندارد
منو
مقایسه 0