نکاتی برای رعایت بهداشت آرایشگاهی

نکاتی برای رعایت بهداشت آرایشگاهی

خیلی وقت هست که آرایشگاه ها فرم مدرن تری به خود گرفته اند. از تغییر دکوراسیون داخل آرایشگاه گرفته تا نحوه برخورد و از همه مهم تر، رعایت بهداشت. به دلیل این که روزانه تعداد زیادی از افراد به آرایشگاه می روند تا موی سر و صورت خود را اصلاح کنند، وسایل اصلاح به مو و پوست آن ها برخورد کرده و اگر حاوی بیماری و میکروب باشند، ممکن است به شخص دیگری هم منتقل شوند. پس به همین جهت لازم است تا با هر بار استفاده از لوازم اصلاح، آن ها را شستشو و تمیز کرد و حتی بهتر است که افراد یک کیف لوازم اصلاح مخصوص خود داشته باشند.


بیماری هایی که قابل انتقال هستند
بیماری‌های خونی : بیماری‌ های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت از مهم ترین بیماری‌ هایی هستند که به علت برخورد وسایل آرایشگاهی مانند قیچی و شانه به زخم، خون و یا خراش های پوستی ایجاد می شوند.
بیماری‌های پوستی: بیماری ‌های قارچی مانند قارچ کچلی و جوش ‌های پوستی توسط وسایلی مانند شانه، برس، پیش‌بند و حوله آلوده منتقل می‌شوند.


وجود دستگاه اتوکلاو
در قدیم برای ضدعفونی کردن لوازم آرایشگاه، از چراغ الکی استفاده می کردند. امروزه اما دستگاهی به نام اتوکلاو جایگزین این روش سنتی شده که این دستگاه با تابش اشعه یو وی در مدت کوتاه کلیه وسایل فلزی و غیر فلزی شامل موچین، قیچی، دسته تیغ، شانه، برس رنگ و ظروف را با روشی بسیار ساده استریل می‌کند.

 -------------------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

 -------------------------------------------------------------


روش های پیشگیری از بروز بیماری
برای جلوگیری از بروز هر مشکل و بیماری، می توان اقدامات گسترده ای انجام داد. معمول ترین روش، تهیه یک کیف مخصوص لوازم اصلاح و آرایش برای هر شخص است. به این ترتیب دیگر وسایل مورد استفاده یک شخص برای شخصی دیگر استفاده نمی شود و انتقال بیماری های پوستی و خونی به حداقل می رسد. البته از طرفی برخی وسایل این کیف مخصوص خود را به منزل نمی برند و عملیات شستشو را انجام نمی دهند و به طبع، آرایشگران نیز تمایلی به تمیز کردن وسایل دیگران ندارند. در داخل آرایشگاه ها هم باید نکاتی رعایت شود. از جمله استفاده از پیشبند های یک بار مصرف و شستشوی حوله ها پس از هر بار استفاده و خشک کردن بهداشتی آن ها و قرار دادن آن ها در کمد های مخصوص.


طریقه ضد عفونی کردن وسایل کار
آرایشگر باید وسایل اصلاح را پس از هر بار استفاده خوب ضد عفونی کند. عملیات ضدعفونی وسایل فلزی ترجیحا باید با حرارت مستقیم به مدت 30 ثانیه باشد تا وسیله کاملا داغ شود. برای شستشوی لوازم اصلاح بهتر است از محلول های ساولن یا همان الکل 70 درجه استفاده کرد. میز آرایشگر هم باید تمیز باشد. برای ضدعفونی کردن میز می توان از ترکیب الکل 70 درجه به همراه آب فشان استفاده کرد.  
استفاده از محلول ساولن برای ضد عفونی وسایل در آرایشگاه جهت پیشگیری از انتقال هپاتیت Bو C و ایدز مؤثر نیست. الکل ۷۰ درجه بعد از اینکه وسیله به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در آن غوطه ‌ور گردید خاصیت ضد عفونی دارد، پس زمانی که آرایشگاه شلوغ است، برای ضد عفونی کردن، وسایل فلزی باید حداقل یک دقیقه روی چراغ الکلی قرار گیرند. برای ضد عفونی کردن وسایل پلاستیکی نیز استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم (وایتکس) یک درصد بهترین راه است. اما در کل بهترین روش استفاده از دستگاه اتوکلاو است که به صورت دقیق و کامل لوازم را استریل می کند.


رعایت نکات بهداشتی هنگام اصلاح
برای اصلاح موهای روی صورت و سایر نقاط بدن، در روش های سنتی تر آرایشگر باید پس از استفاده از نخ و موچین، حتما آن ها را ضدعفونی کند و داخل الکل قرار دهد تا خوب تمیز شوند.
برای اصلاح و کوتاهی مو نیز رعایت نکات بهداشتی در مورد قیچی و شانه بسیار ضروری است و آرایشگر باید تمامی این نکات را لحاظ کند. پس از آرایش نیز برای شستشوی مو، قسمت سرشو باید پس از هربار استفاده خوب شستشو شود. همانطور که گفته شد بهتر است تا مشتری به همراه خود، حوله و شامپوی مخصوص به خود را داشته باشد در غیر این صورت آرایشگر باید از حوله های یکبار مصرف استفاده کند و حتی الامکان حوله ها و پیش بند ها را با دستگاه های مناسب و مدرن هر روزه تمیز کند.
در گذشته برای بستن پیش بند هیچ نکته بهداشتی رعایت نمیشد و به سادگی دور گردن می بستند که این گزینه می توانست احتمال بروز بیماری های پوستی و قارچی را افزایش دهد. اما امروزه برای استفاده از پیش بند اکثرا آرایشگر ها از چسب های مخصوص یک بار مصرف دور گردن استفاده می کنند تا کش پیشبند مستقیما به پوست برخورد نکند.


استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مناسب

رعایت نکات بهداشتی در هنگام استفاده از لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی نیز بسیار حائز اهمیت است. استفاده مداوم و زیاد مواد آرایشی نیز عوارضی مانند تیرگی و تغییر رنگ پوست و از بین رفتن شفافیت پوست را به همراه می آورد. همچنین باعث آسیب به قسمت های مختلف از جمله پلک، مژه، لب، ناخن و ... می شود. رنگ موی تقلبی هم باعث تکه تکه شدن مو، ایجاد موخوره، سوختن مو، خارش پوست سر و گردن و ... می شود. حتما در هنگام خرید و استفاده از لوازم آرایشی به این نکته توجه کنید که از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن تهیه شود و تاریخ مصرف درستی داشته باشد. همچنین ضمن رعایت شرایط نگهداری مناسب (دور از نور، حرارت و رطوبت) باید از مصرف مداوم آنها خودداری نمود و البته که استفاده مشترک از فرچه‌ها و پدهای آرایشی و لوازم آرایش مایع مشترک به راحتی باعث انتقال ناراحتی پوستی از فردی به فرد دیگر می‌شود. همچنین نکات بهداشتی استفاده از لوازم بهداشتی از جمله کرم ها و ماسک های صورت، موم بدن و ... نیز باید به شدت رعایت شوند چون در ارتباط مستقیم با پوست هستند و می توانند منتقل انواع بیماری های پوستی شوند.

        

نوشته شده در 1397-12-25 توسط اطلاعات عمومی 1 5139

مقالات مرتبط

چه نوع شانه ای بخریم؟

همه ما داخل خانه حداقل یک شانه داریم و شاید به اندازه آرایشگرها، برای ما خیلی مهم نباشد که چه شانه ای استفاده می کنیم...

تشخیص کدهای رنگ مو

این که بدونید رنگ موی مناسب پوست و موی شما چه کد و طیف رنگی داره میتونه بهتون کمک کنه تا داخل خونه هم خودتون موهاتون...

یک آرایشگر حرفه ای چه نوع قیچی ای نیاز دارد؟

با یک قیچی با کیفیت پایین نمی توان مدل موی مناسبی به وجود آورد و در صورتی که قیچی کند باشد و یا تیغه های آن مشکل...

1 نظر

  • حسن

    حسن 1397-12-27 پاسخ

    واقعا درسته
    من خودم یک کیف مخصوص اصلاح دارم که میبرم آرایشگاه و کاملا شخصیه

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده
محصولی وجود ندارد
منو
مقایسه 0