12 نکته توصیه شده توسط متخصصین پوست برای درمان سریع آفتاب سوختگی

12 نکته توصیه شده توسط متخصصین پوست برای درمان سریع آفتاب سوختگی

هر علاقه مند به زیبایی می داند: آفتاب سوختگی چیز خوبی نیست (دقیقاً مانند دراز کشیدن زیر نور خورشید برای برنزه شدن بدون هر گونه کرم محافظتی چیز خوبی نیست). ما می دانیم که SPF برای محافظت از ما در برابر قرار گرفتن در معرض آسیب خورشید ضروری است، در بدترین حالت ممکن، ما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می دهد. اما حتی بهترین کرم ضد آفتاب با SPF بالا احتمالاً در مقطعی نقطه‌ای را پوشش نمی دهد. و این زمانی است که شما نیاز به یک راه حل سریع دارید، زیرا آفتاب سوختگی واقعا آسیب می رساند.

اما اول، دقیقاً آفتاب سوختگی چیست؟ و چرا به آن مبتلا می شویم؟ دکتر کیومرث افشار، متخصص پوست و فارق التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی، توضیح می‌دهد: آفتاب‌سوختگی یک واکنش التهابی لایه‌های بیرونی پوست توسط اشعه‌های فرابنفش است.

----------------------------------------

---------------------------------------- 

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی یک واکنش التهابی لایه های بیرونی پوست توسط اشعه UV است. با قرمزی و خارش، پوست پوست شدن، تورم و تاول مشخص می شود. در حالی که آفتاب سوختگی می تواند التیام یابد، برخی از سلول ها ممکن است دارای جهش هایی باشند که قابل برگشت نیستند و می توانند سرطانی شوند.

ملانین یک رنگدانه پوستی است که از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند. این کار با تیره کردن پوست محافظت نشده شما در معرض نور خورشید کار می کند. برخی افراد ملانین بیشتری دارند و پوست آنها تیره تر یا برنزه می شود، در حالی که برخی دیگر دچار آفتاب سوختگی می شوند. اما مهم نیست که پوست شما مستعد ابتلا به آن باشد، هیرش تاکید می کند: "هر دو نشانه آسیب سلولی به پوست هستند.

خورشید اشعه ماوراء بنفش تولید می کند که به پوست می رسد و به سلول های پوست آسیب می رساند. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که تابش باعث تغییراتی در DNA سلول‌های پوست می‌شود که منجر به قرمزی آفتاب سوختگی می‌شود.

خوشبختانه، تعدادی کار وجود دارد که می توانید برای خنک کردن سوختگی و تسریع روند بهبودی انجام دهید. ما با تعدادی از متخصصان پوست صحبت کردیم تا در مورد نحوه برخورد با سوختگی و نحوه جلوگیری از وقوع آن در آینده صحبت کنیم.

---------------------------------------- 

راه حل های درمانی آفتاب سوختگی

1. فورا از زیر نور خورشید خارج شوید

به محض مشاهده سوختگی از نور خورشید خارج شوید و تا بهبودی کامل آن در معرض نور خورشید قرار نگیرید. دکتر افشار می گوید قاعده کلی این است که تا زمانی که هنوز قرمز، صورتی یا پوسته پوسته هستید، از نور خورشید دور بمانید. ایشون هشدار می دهد: "زمانی که پوست شما در حال مبارزه با آسیب ناشی از آفتاب سوختگی است، بسیار مستعد آسیب خورشید است - این بار گسترده تر."

2. پوست را خنک کنید

شما می بایست در اسرع وقت برای سوختگی خود کمی تسکین خنک کننده داشته باشید. اگرچه شاید ما این را به طور شهودی می دانیم، دکتر افشار تأیید می کند که "سرما به تسکین التهاب، درد، و احساس  خارش آفتاب سوختگی کمک می کند." اما مطمئن شوید که یخ یا کیسه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. او می‌گوید: «در عوض، کمپرس سرد را در یک حوله یا پارچه ضخیم بپیچید و برای جلوگیری از سرمازدگی، استفاده از آن را به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محدود کنید.

دوش آب خنک نیز توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند به شستن کلر یا نمک باقی‌مانده‌ای که ممکن است پوست شما را بیشتر تحریک کند، کمک کند. هم. در نهایت، از استفاده از هرگونه صابون خشن خودداری کنید و از مالش دادن خودداری کنید، که هنری می گوید هر دو باعث تحریک بیشتر می شوند.

3. حمام شیر یا بلغور جو دوسر بگیرید

این مورد کمی عجیب و جالب است، این دمنوش های تسکین دهنده آفتاب سوختگی را برای خود آماده کنید. گزینه اول: «بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده (که در داروخانه ها و عطاری های بلغور جو دوسر کلوئیدی نامیده می شود) دارای خواص ضدالتهابی است و به لطف ترکیباتی به نام avenanthramides که التهاب را مسدود می کند، آن را در کنترل التهاب و خارش ناشی از آفتاب سوختگی موثر می کند. علاوه بر این، بلغور جو دوسر کلوئیدی می تواند به ویژه برای تسکین آنچه به عنوان خارش جهنمی شناخته می شود مفید باشد - خارش بسیار دردناک و بی امان که ممکن است به ندرت چند روز پس از آفتاب سوختگی اتفاق بیفتد. حمام در وان خنک کلوئیدی بلغور جو دوسر نیز به مرطوب کردن پوست و تقویت ترمیم پوست کمک می کند.

اگر بلغور و جو دوسر در دسترس نیست چکار کنیم؟ نگران نباشید مقدار مساوی شیر و حمام آب خنک را امتحان کنید. او می گوید، نیازی نیست ساعت ها در وان خیس بخورید. او توضیح می دهد: "پروتئین های شیر و اسید لاکتیک طبیعی بسیار تسکین دهنده هستند."

4. ایبوپروفن یا NSAIDs مصرف کنید

به نظر می رسد فراتر از درمان های موضعی می تواند به کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند. دکتر کیومرث افشار می‌گوید: مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve) به کاهش درد، التهاب و قرمزی کمک می‌کند. اما، او می‌گوید: «هرچه زودتر آن را مصرف کنید، سریع‌تر علائم آفتاب‌سوختگی شما را کاهش می‌دهد. بنابراین، مهم است که اولین دوز را فوراً مصرف کنید. پس از آن، می‌توانید در صورت نیاز و طبق دستور دکتر مصرف را ادامه دهید – اما مطمئن شوید که قبل از خوردن چیزی مصرف نکنید زیرا می‌تواند معده شما را ناراحت کند.

5. از داخل به بیرون آبرسانی کنید

پوست شما زمانی که در اثر آفتاب سوختگی در حال بهبودی است به آب بسیار بیشتری نیاز دارد. دکتر افشار توضیح می دهد: " زمانی که پوست شما در حال مبارزه با آسیب ناشی از اشعه‌های مضر فرابنفش است، به هیدراتاسیون اضافی نیاز دارد تا مایعاتی را که از دست داده در زمانی که زیر نور خورشید بودید، جبران کند." به محض اینکه متوجه شدید که سوخته اید، زمان آن رسیده است که مصرف آب خود را افزایش دهید. هیرش خاطرنشان می کند که راه های دیگری نیز برای افزایش سریع هیدراتاسیون شما وجود دارد. بستنی‌های Gatorade، Pedialyte و حتی Pedialyte می‌توانند به آب‌رسانی کمک کنند، و میوه‌ها و سبزیجات پر از آب مانند هندوانه و خیار نیز می‌توانند کمک کنند.

6. از بیرون هیدراته کنید

پس از دوش گرفتن، از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید تا به هیدراتاسیون کمک کند. هر زمان که دوش می گیرید، به آرامی پوست خود را لمس کنید، و در حالی که هنوز کمی مرطوب است، به سرعت یک مرطوب کننده سراوی (مانند سراوی CeraVe) بزنید تا به حفظ رطوبت کمک کند و به خشکی کمک کند که می تواند با آفتاب سوختگی همراه باشد. . به گفته دکتر افشار: "هرچقدر که ممکن است عجیب باشد، به مرطوب کردن پوست خود حتی در مرحله لایه برداری آفتاب سوختگی ادامه دهید."

7. لباس های گشاد بپوشید

ممکن است وقتی با سوختگی روبرو هستید این یکی واضح باشد، اما پوست خود را از اسپندکس در امان نگه دارید و لباس های گشاد را بپوشید. به دنبال چیزهایی باشید که نه تنها شل هستند، بلکه نرم، قابل تنفس و تا حد امکان پوشانده است.

8. آلوئه وارا به پوست خود بمالید

آفتاب سوختگی و آلوئه ورا مانند کره بادام زمینی و ژله هستند - بیشتر ما می دانیم که آنها با هم ترکیب خوبی هستند. دکتر افشار توضیح می‌دهد: "اثر خنک‌کننده ژل این گیاه کاکتوس می‌تواند به بهبود سوختگی‌های درجه اول و دوم و تسریع بهبود کمک کند." با این حال، حتما به دنبال آلوئه ورا خالص باشید: از هر چیزی که حاوی الکل است خودداری کنید، زیرا می تواند اثرات مرطوب کنندگی و تسکین دهنده این گیاه را از بین ببرد." اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که به یک آلوئه واقعی دسترسی دارید. گیاه، که حتی بهتر است!

9. هیدوکورتیزون + آکوافور را مخلوط کنید

دکتر مونا نوروزی، متخصص پوست مستقر تورنتو کانادا، این ترکیب مناسب داروخانه را توصیه می‌کند که می‌توانید با چیزهایی که از قبل در کابینت دارویتان موجود است ایجاد کنید: کرم هیدروکورتیزون 1% مخلوط با آکوافور که با هم می‌تواند التهاب را تسکین دهد و به پوست کمک کند. احساس خشکی و سفت شدن کمتری داشته باشید.» (توجه: این فقط برای پوست بزرگسالان است.)

10. به دنبال محصولات دارای پپتید باشید

احتمالاً پپتیدهایی را دیده اید که در محصولات مراقبت از پوست ضد پیری با تکنولوژی بالا ذکر شده اند. معلوم شد که آنها خاصیت ترمیم زخم نیز دارند. او توضیح می‌دهد: «پپتیدها زنجیره‌های اسید آمینه کوچکی هستند که بلوک‌های سازنده سلول‌ها هستند، بنابراین برای بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده کار می‌کنند. ما می‌دانیم که آنها همچنین می‌توانند در درم نفوذ کنند و به تقویت سنتز کلاژن کمک کنند.» راباخ محصولات پپتیددار را توصیه می‌کند. مانند TNS Recovery توسط SkinMedica برای تمام بیمارانی که با نتایج نور زیاد مواجه هستند.

11. پوست خود را با دست نکنید

اجازه دهید پوست شما خوب شود و سعی کنید تا زمانی که بهبود کامل نیافته آن را لایه ایجاد شده نازک را با دست بکنید. دکتر افشار اضافه کردند: "وقتی آفتاب‌سوختگی به مرحله لایه‌برداری خود می‌رسد، اجازه دهید پوست به‌طور طبیعی سفت شود، و اگر تاول دارید، آن‌ها را نخراشید یا نتراشید." چرا؟ زیرا ترک خوردن یک تاول احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد. اگر تاول خود به خود ظاهر شود، آن را با صابون ضد باکتری ملایم و آب خنک تمیز کنید و سپس روی مقداری پماد وازلین بپوشانید و محل را با چسب استریل بپوشانید.

12. از وقوع مجدد آفتاب سوختگی جلوگیری کنید

قبل از رفتن به زیر آفتاب، حتماً احتیاط کنید. دکتر افشار بر اهمیت پوشیدن لباس های محافظ در برابر آفتاب، از جمله آستین بلند، شلوار و کلاه لبه پهن، به عنوان مهم ترین اقدام پیشگیرانه در برابر آفتاب سوختگی تاکید می کند. البته این باید با استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالا در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید همراه باشد – ترجیحاً SPF 30 یا بالاتر. به یاد داشته باشید که کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید، به خصوص بعد از شنا یا تعریق!

نوشته شده در 1402-12-06 توسط اطلاعات تخصصی 0 99

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده
محصولی وجود ندارد
منو
مقایسه 0