SPF 101 چیست ؟ چگونه استفاده کنید و فرمول آن چیست

SPF 101 چیست ؟ چگونه استفاده کنید و فرمول آن چیست

شاید دهه ها طول کشیده باشد، اما به نظر می رسد که افراد بیشتر و بیشتری اهمیت محافظت از پوست خود را در برابر اشعه های مضر فرابنفش (UV) ساطع شده از خورشید درک می کنند. استفاده از کرم ضد آفتاب مهمترین بخش هر روتین مراقبت از پوست است، و یک محصول حاوی SPF بهترین گزینه برای دستیابی به ایمنی در برابر آفتاب و حفظ پوست سالم (به غیر از لباس ها و کلاه های محافظ) خواهد بود. و در حالی که ما اصطلاح SPF را می شناسیم، آیا واقعاً می دانیم که به چه معناست؟ چقدر باید اپلای کنیم؟ کدام نوآوری های ضد آفتاب ارزش خرید دارند؟ و آیا شماره روی بطری واقعا مهم است؟  دقیقاً توضیح می دهیم  که SPF چیست، چرا ما به آن نیاز داریم، و چگونه از آن به طور موثر استفاده کنیم.
--------------------------------------------

-------------------------------------------- 

رمزگشایی اصطلاحات ضد آفتاب

SPF

اس پی اف SPF مخفف Sun Protection Factor معیاری است برای مدت زمانی که یک ضد آفتاب از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. به عنوان مثال، استفاده از SPF 30 به این معنی است که 30 برابر بیشتر از زمانی که بدون استفاده از کرم ضد آفتاب می سوزد، طول می کشد تا پوست شما بسوزد. این عددی است که به دقت اندازه گیری شده است و نیاز به آزمایش آزمایشگاهی برای آنچه ما MED می نامیم - دوز حداقل اریتم دارد.

ضد آفتاب 

«SPF» معمولاً به جای «ضد آفتاب» استفاده می‌شود که کمی اشتباه است. کرم ضد آفتاب لوسیون یا فرمولی ملموسی است که روی پوست خود می زنید. احتمالاً این چیزها را به‌عنوان لوسیون سفید و غلیظی که والدین‌تان قبل از اینکه در کودکی به ساحل بروید، روی پوستتان می‌مالیدند، به خاطر می‌آورید، عادتی که امیدواریم در طول سال‌ها در شما باقی بماند. مانند پیراهن های آستین بلند، کلاه های حصیری لبه پهن و چترهای ساحلی، کرم ضد آفتاب راه بسیار موثری برای محافظت از پوست در برابر آسیب های احتمالی خورشید است. کرم ضد آفتاب برای کمک به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش (UV) خورشید استفاده می شود. گوانچه می‌گوید این برای همه انواع پوست و قومیت‌ها بی‌خطر است.

طیف گسترده 

این برچسبی است که به فرمول ضدآفتابی داده شده است که هم از UVB *و هم * UVA محافظت می کند. "طیف گسترده در برابر اشعه های UVB و UVA محافظت می کند، در حالی که SPF که به عنوان طیف گسترده برچسب گذاری نشده است، فقط از اشعه های UVB محافظت می کند. UVB باعث سوزش پوست می شود، در حالی که UVA باعث پیری پوست مانند چین و چروک، از دست دادن کلاژن و ایجاد لکه های قهوه ای (لنتیگوس) روی پوست می شود. کرم ضد آفتاب خوب باید طیف گسترده ای از محافظت ها را شامل شود مانند نیاسینامید (ویتامین B3) که به کاهش قرمزی، اسید هیالورونیک کمک می کند. که رطوبت پوست و ویتامین E را جذب و حفظ می کند که به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش تشکیل رادیکال های آزاد و آسیب های بعدی پوست عمل می کند.

ضد آب 

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، برچسب های ضدآب روی بطری های ضد آفتاب ضد آب به این معنی است که ضد آفتاب تا 40 دقیقه شنا یا تعریق شدید موثر باقی می ماند. در همین حال، برچسب های "بسیار مقاوم در برابر آب" به این معنی است که ضد آفتاب تا 80 دقیقه شنا یا تعریق شدید موثر باقی می ماند.

حامی محیط زیست 

برخی از دانشمندان محیط زیست این نظریه را مطرح کرده اند که ضد آفتاب های شیمیایی ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت اقیانوس ها و صخره های مرجانی داشته باشند. همانطور که گفته شد، تحقیقات بسیار بیشتری برای اثبات این فرضیه مورد نیاز است. در عین حال، اگر می‌خواهید آن را در یک سمت امن بازی کنید، کرم‌های ضدآفتاب با برچسب «ایمن برای صخره‌ها» حاوی هیچ یک از مواد مشکوک به سفید شدن صخره‌های مرجانی نیستند.

ضد آفتاب شیمیایی و ضد آفتاب معدنی

در حالی که هر ضدآفتابی بهتر از بدون ضد آفتاب است، انواع مختلفی در این محصولات وجود دارد که هم از نظر ترکیبات فعال استفاده شده و هم از نظر ظاهر کاربرد متفاوت است. به طور خلاصه، هر دو فرمول به طور موثر کار می کنند و شما می توانید بر اساس ترجیح شخصی خود انتخاب کنید، اما ضد آفتاب های فیزیکی با جلوگیری از اشعه خورشید و ضد آفتاب های شیمیایی با جذب اشعه کار می کنند.
ضد آفتاب های معدنی: «ضدآفتاب های فیزیکی حاوی مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند. گوانچه می‌گوید: این مواد برای جلوگیری و پخش پرتوهای UV قبل از نفوذ به پوست عمل می‌کنند. کرم‌های ضدآفتاب معدنی به این دلیل شناخته می‌شوند که غالباً پوستی سفید یا خاکستری بر روی پوست ایجاد می‌کنند و معمولاً کمی نازک‌تر از ضد آفتاب هستند که می‌تواند کمی سخت‌تر به نظر برسد.
کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی: از سوی دیگر، ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی ترکیباتی مانند آووبنزون و اکتیسالات هستند که عملکرد اشعه‌های UV را قبل از اینکه به پوست آسیب برسانند، جذب می‌کنند.
ضد آفتاب ضد آب

از چه سطح SPF باید استفاده کنید؟

حفاظت کم هر چیزی با SPF کمتر از 15 در نظر گرفته می شود، در حالی که حفاظت متوسط بین SPF 15 تا 29 است. SPF با اندازه گیری بین 30 تا 49 حفاظت بالایی را ارائه می دهد، و هر چیزی بیش از SPF 50 به گفته Guanche "محافظت بسیار بالا" در نظر گرفته می شود. او توضیح می دهد: "50 باید 99 درصد اشعه ماوراء بنفش را در صورت استفاده صحیح مسدود کند."

آیا SPF 15 کافی است؟

SPF 15 ضد آفتابی با حفاظت کم است که از پوست برنزه نشده شما در برابر اشعه ماوراء بنفش 15 برابر بیشتر از زمانی که پوست شما ضد آفتاب استفاده نمی کرد محافظت می کند. به طور کلی، گلودنی SPF 15 را در صورت استفاده به تنهایی توصیه نمی شود، به خصوص اگر به درستی استفاده نشود. بسیاری از مردم به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند تا واقعاً به SPF توضیح داده شده روی بطری برسند. همچنین، استفاده مجدد مفهومی فوق‌العاده مهم است که افراد اغلب در انجام آن به اندازه کافی شکست می‌خورند.

اکثر افراد باید حداقل از SPF 30 استفاده کنند

برای اکثر افرادی که در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست نیستند، بنیاد سرطان پوست توصیه می کند که از ضد آب با SPF وسیع طیف 30 یا بالاتر استفاده کنند.

آیا SPF بالاتر بهتر است؟

حتی اگر از SPF 30 استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که برای دریافت آن سطح از محافظت در برابر آفتاب، باید 1/4 قاشق چای‌خوری را روی صورت و گردن خود بمالید، به علاوه یک شیشه شات ضد آفتاب برای بدنتان. همچنین باید هر دو ساعت یکبار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق مجدد استفاده کنید. تعداد بسیار کمی از افراد مقدار صحیح ضدآفتاب را استفاده می کنند و حتی افراد کمتری با جدیت و به موقع مجدداً از ضد آفتاب استفاده می کنند. بنابراین، متخصصان پوست اغلب استفاده از ضد آفتاب 50+ را برای ایجاد فضای بیشتری برای خطاهای انسانی توصیه می کنند. اگر از قوانین استفاده (و استفاده مجدد) روی سه راهی پیروی کنید، درمیان می گویند که پس از گذشتن از SPF 50 احتمالاً محافظت اضافی دریافت نمی کنید.

اگر عوامل خطرناکی مانند پوست روشن دارید از SPF 70-100 استفاده کنید

اگر پوست روشن، سابقه خانوادگی سرطان پوست یا هر خطر دیگری در معرض نور خورشید دارید، باید از سطح SPF بسیار بالاتر استفاده کنید. به گفته گلدنی، SPF 100 بالاترین SPF ممکن است و حدود 99 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. هیچ کرم ضد آفتابی هرگز 100 درصد اشعه ماوراء بنفش را مسدود نمی کند و بنابراین، هرگز SPF بالاتر از 100 وجود نخواهد داشت. من فقط در صورتی به بیمارم توصیه می کنم که از SPF 100 استفاده کند که پوست بسیار بسیار روشن و سابقه قابل توجهی از این بیماری داشته باشد. آسیب های ناشی از نور خورشید یا حتی سرطان های پوست. علاوه بر این، خاطرنشان می شود که اگر اختلالات ژنتیکی خاصی وجود دارد که مانع از محافظت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش به اندازه کافی می شود، به عنوان مثال، Xeroderma pigmentosum، و این افراد باید از بالاترین SPF موجود استفاده کنند.

از کرم ضد آفتاب با سایر اقدامات حفاظتی استفاده کنید

در صورت امکان، باید ضد آفتاب خود را با سایر راهکارهای محافظت در برابر آفتاب، مانند دوری از نور خورشید در ساعات اوج مصرف، پوشیدن لباس های UPF، پوشیدن کلاه، و جستجوی سایه زمانی که می خواهید در خارج از خانه زیر نور خورشید باشید، همراه کنید.

چه مقدار ضد آفتاب استفاده شود

به عنوان یک قاعده کلی، توصیه می شود از ضد آفتاب با طول سه انگشت برای صورت و گردن خود، به علاوه یک شیشه شات ضد آفتاب برای بدن خود استفاده کنید.
همیشه بهتر است هنگام استفاده از SPF سخاوتمند باشید، استفاده از دو میلی گرم ضد آفتاب برای هر سانتی متر مربع (سانتی متر) سطح پوست پیشنهاد می شود.  که این معادل «شش قاشق چای‌خوری کامل برای پوشاندن بدن یک بزرگسال متوسط است... خیلی بیشتر از میزان مصرف یک فرد معمولی.
علاوه بر استفاده از مقدار توصیه شده، مهم است که پوست خود را به اندازه کافی با SPF درمان کنیم تا از آن محصول حداکثر بهره را ببریم. پیشنهاد می شود: ضدآفتاب باید هر روز صبح استفاده شود، و هر دو ساعت یک‌بار دوباره استفاده شود – بدون توجه به SPF، ضد آفتاب همیشه باید دوباره استفاده شود.

مقایسه SPF و UPF

UPF (فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش) مقیاسی است که برای توصیف میزان اشعه ماوراء بنفش که می تواند از طریق پارچه هایی مانند پیراهن آفتاب گیر، لباس شنا، کلاه و سایر لباس ها نفوذ کند، استفاده می شود. گلودنی می گوید: "هرچه UPF بالاتر باشد، اشعه های مضر کمتری به لباس شما نفوذ می کند تا به پوست شما برسد. این اندازه گیری از نور UV هم عامل UVA و هم UVB است."
SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید) مقیاسی است که بر اساس مدت زمانی که طول می‌کشد تا پوست برنزه نشده هنگام قرار گرفتن در معرض نور UV قرمز شود. به عنوان مثال،  یک کرم ضد آفتاب با SPF 50 به پوست شما اجازه می دهد تا قبل از قرمز شدن در مقایسه با پوست بدون ضد آفتاب، 50 برابر بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرد. گلودنی همچنین خاطرنشان می کند که SPF با UPF تفاوت دارد زیرا "فقط UVB را در نظر می گیرد در حالی که UPF UVA و UVB را اندازه گیری می کند.

آیا واقعاً باید هر روز از SPF استفاده کنید؟

بله، شما باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید - حتی در زمستان و حتی زمانی که تمام روز داخل خانه هستید. "ضد آفتاب برای هر روز است! این یعنی روزهای ابری، روزهای بارانی، روزهای نیمه آفتابی... شما نام ببرید. به عنوان یک قاعده کلی: اگر روز است، پوست در معرض دید شما باید با SPF، دوره پوشانده شود. این شامل مناطقی است که اغلب نادیده گرفته می شوند مانند قسمت بالای پوست. گوش‌ها، پلک‌ها، گردن و بالای دست‌ها و پاهای شما. گوانچه: «در حالی که ابرها می‌توانند جلوی تابش آفتاب را بگیرند، نمی‌توانند اشعه‌های فرابنفش را مسدود کنند و شما همچنان در معرض خطر آفتاب سوختگی و آسیب پوست در هوای ابری هستید.
اگر در داخل خانه هستید و به خصوص نزدیک پنجره یا حتی جلوی صفحه کامپیوتر نشسته اید، باید از شما محافظت شود. UVB نمی تواند به شیشه نفوذ کند، اما UVA می تواند. این بدان معناست که وقتی در داخل خانه هستید، هنوز در معرض خطر اثرات مخرب UVA هستید، که شامل تسریع پیری پوست و تشکیل رنگدانه های ناخواسته است.

چرا کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب نزدیک ترین چیزی است که ما به عنوان یک محصول زیبایی معجزه آسا می توانیم نام ببریم. نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را به شدت کاهش می دهد، بلکه از آسیب ناشی از نور خورشید که خود را به صورت خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست نشان می دهد، جلوگیری می کند. صرف نظر از اینکه از مواد شیمیایی، معدنی یا ایمن برای صخره‌ها استفاده می‌کنید، فقط مطمئن شوید که هر روز از SPF 30 یا بالاتر با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب استفاده کنید تا از پوست خود محافظت کنید. باید هر روز پوشیده شود و در حالت ایده آل، هر دو ساعت یکبار دوباره استفاده شود.


نوشته شده در 1402-12-02 توسط اطلاعات تخصصی 0 103
برچسب: ضد آفتاب،

مقالات مرتبط

ضد آفتاب چیست؟ ضرورت استفاده از آن و بهترین برند های ضد آفتاب در بازار

انواع ضد آفتاب کدام است ؟ تاثیرات کرم ضد آفتاب بر روی پوست صورت و بدن شما و بهترین برند های کرم ضد آفتاب در بازار ایران

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده
محصولی وجود ندارد
منو
مقایسه 0