آیا موهای شما پر پشت است یا کم پشت ؟

آیا موهای شما پر پشت است یا کم پشت ؟

اگر فکر می کردید تشخیص نوع پوست تان مشکل است، فقط صبر کنید تا بخواهید نوع موی خود را تشخیص دهید. تعداد زیادی نمودار و آزمون‌ وجود دارد تا بتوانید، از وضعیت مو های خود مطلع شوید و حتی اگر زمان زیادی را صرف مطالعه آنها کنید، باز هم می‌توانید مبهوت شوید. اما یک بحث خاص وجود دارد که می تواند یک راز واقعی باشد: تصمیم گیری در مورد داشتن موهای ظریف در مقابل موهای نازک و نحوه مراقبت از نوع موی خود بر این اساس نوع آن.

 دکتر هانیه کرمانی متخصص پوست و مو در دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: در دنیای پوست، ما در تفکیک قومیت و کشور های مختلف مو ها اندازه ها و ظاهر های متفاوتی با یکدیگر دارند به طور کلی شکل فولیکول مو بسته به ملیت ها مختلف هستند که با مطالعه جمعیتی به آن پی خواهیم برد.

پس آیا واقعاً حتی تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ در ادامه، دکتر نازنین ساعدی، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره، و اندرو فیتزسیمون، آرایشگر مشهور، تفاوت بین موهای ظریف و موهای نازک، به علاوه بهترین روش‌های مراقبت از هر نوع مو را توضیح می‌دهند.

--------------------------------


-------------------------------- 

موی پر پشت چیست؟ 

دکتر ساعدی توضیح می دهد: موی پرپشت یعنی قطر واقعی موهای شما بزرگ است. بنابراین، موی کلفت نتیجه یک فولیکول موی طبیعی است که یک ساقه موی کلفت ایجاد می‌کند و منجر به موهایی می‌شود که پرپشت و تو پر به نظر می‌رسند و به طور کلی حجم زیادی دارند. شکل و اندازه فولیکول مو براساس یک ویژگی ژنتیکی تعیین‌ می شود و متأسفانه نمی‌توانیم کار زیادی برای تغییر ضخامت ساقه مو انجام دهیم.

موی کم پشت چیست؟

موی کم پشت به تراکم اشاره دارد  یعنی تعداد تارهای مو در یک ناحیه معین روی پوست سر. بنابراین، این مقدار موی سر شماست. دکتر ساعدی برای کمک به تمایز بین موهای کم پشت و پر پشت با موی نازک توضیح می‌دهد که می‌توانید موهای ظریفی داشته باشید اما تراکم موی بالایی داشته باشید تا ضخیم‌تر به نظر برسد.

تفاوت موی کم پشت با پر پشت

مقایسه موهای کم پشت و کم پشت تر

از آنجایی که کم پشت شدن مو به از دست دادن تراکم مو در پوست سر اشاره دارد، این بدان معناست که فولیکول‌های موی موجود کوچک‌تر می‌شوند و در نتیجه موهای نازک‌تر و گاهی کوتاه‌تر و در کل موهای کمتری ایجاد می‌شود.
دکتر ساعدی می گوید: کم پشت شدن موها زمانی است که شما در حال ریزش مو هستید و تراکم موهای سرتان کمتر می شود. بیمارانی مراجعه می‌کنند که موهای پرپشتی دارند اما از نازک شدن آن شکایت دارند—معمولاً به این دلیل است که موهای فردی نازک‌تر نمی‌شوند، بلکه تراکم آن‌ها از دست می‌رود، بنابراین موهای کمتری روی پوست سر وجود دارد.
موی کم پشت و پر پشت در آقایان

چگونه بفهمید مو های شما کم پشت شده است؟ 

دکتر ساعدی می‌گوید: یکی از نشانه‌های کم پشت شدن موها این است که متوجه می‌شوید قسمت هایی از آن پهن‌تر و بزرگ‌تر شده است، یا اگر می‌توانید موهایتان را بیشتر ببندید، وقتی آن را در دم اسبی می بندید متوجه آن می شوید.

افرادی که موهای کم پشت دارند نسبت به نوع اولیه موی خود تغییری را مشاهده می کنند، به عنوان مثال، دم اسبی آنها بسیار نازکتر است، یا هنگام شامپو زدن موهایشان بسیار کمتر است. همچنین با نازک شدن مو، پوست سر بیشتر نمایان می‌شود، که اغلب بیماران متوجه نازک شدن موهای خود می‌شوند. برخی افراد نیز متوجه افزایش ریزش می شوند. ریزش تا 150 تار مو در روز طبیعی است، اما زمانی که بیش از حد باشد، ریزش طولانی مدت نگران کننده است.

کم پشت شدن مو اغلب به دلیل آلوپسی آندروژنتیک است که ریزش موی الگوی زنانه یا ریزش موی مردانه است. این از دست دادن در درجه اول به دلیل سن و ژنتیک است. ریزش مو می تواند از هر دو طرف خانواده به ارث برسد. متاسفانه هنوز درمانی وجود ندارد، اما با درمان زودهنگام و مداوم می توان آن را معکوس کرد. نازک شدن همچنین می تواند ناشی از ریزش مزمن باشد، که در دنیای پزشکی به آن "تلوژن افلوویوم" می گوییم. دلایل مختلفی برای تلوژن افلوویوم وجود دارد که به طور کلی به عنوان ریزش مو در پاسخ به یک عامل استرس زا شناخته می شود.

با تلوژن افلوویوم، دکتر ساعدی توضیح می‌دهد که ریزش واقعی مو اغلب سه ماه پس از عامل استرس‌زا به تعویق می‌افتد و پس از آن، موها سه تا شش ماه دیگر می‌ریزند. عامل استرس زا می تواند استرس عاطفی (از هم گسیختگی، مرگ یکی از عزیزان، افسردگی یا اضطراب شدید) یا استرس فیزیکی (مانند یک حادثه آسیب زا یا جراحی مهم)، از کاهش وزن سریع، داروها (رتینوئیدها، مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم، داروهای ضد افسردگی، لیتیوم)، پس از زایمان، کمبود آهن، بیش از حد ویتامین A، بیماری شدید تیروئید، یا بیهوشی عمومی باشد. او می‌گوید: این نوع ریزش مو موقتی و بدون زخم است، به این معنی که وقتی عامل استرس‌زا برطرف یا برطرف شد، ریزش متوقف می‌شود و موها دوباره رشد می‌کنند.

در جمعیت های لاتین تبار و آفریقایی-آمریکایی، سفت یستن مو نیز می تواند منجر به نازک شدن موها شود. دکتر کوهن می گوید: "این نوع ریزش می تواند دائمی باشد، بنابراین این افراد باید در اسرع وقت به دنبال درمان ریزش مو باشند." همچنین دلایل نادر زیادی برای ریزش مو به دلیل اختلالات التهابی و خودایمنی وجود دارد که من در کلینیک خود می بینم و درمان می کنم. اگر نازک شدن مو ادامه داشت، با یک متخصص پوست یا تریکولوژیست قرار ملاقات بگذارید.

آرایش مو های پر پشت 

برای استفاده حداکثری از موهای پر پشت، همه چیز در مورد یادگیری کار با آن و حالت دادن به روش صحیح است. با موهای نازک، می‌توانید از نظر تراکم موهای واقعاً پرپشتی داشته باشید، بنابراین قطعاً می‌توانید لایه‌هایی داشته باشید. می‌توانید موهایتان را بیشتر با تیغ کوتاه کنید—لازم نیست موهایتان را صاف کنید، مثل زمانی که موهایتان نازک‌تر است. شما می خواهید خط پایه موهایتان تا حد امکان ضخیم به نظر برسد، بنابراین وقتی موهایتان خوب است، اگر موهایتان زیاد است، می توانید موهایتان را از بین ببرید.

از محصولات شفاف کننده استفاده کنید و پوست سر را به طور نیمه منظم لایه برداری کنید تا به تحریک فولیکول ها و رشد مو کمک کنید، و برای داشتن ظاهری کامل تر، برش های کوتاه تر و صاف تر را انتخاب کنید. "خط حجم دهنده بدن اندرو فیتزیمونز من، که حاوی کافئین است، به عنوان یک طیف عالی است، به خصوص اسپری نگهدارنده Blowdry که روی موهای مرطوب (قبل از سشوار کشیدن) استفاده می شود تا به بلند کردن موها از ریشه و ایجاد حجم انعطاف پذیر کمک کند.

آرایش مو کم پشت 

هیچ قانونی خاصی وجود ندارد که بگوید شما باید یک مدل خاص را فقط به دلیل نازک و کم پشت بودن موهایتان انجام دهید. هر مدلی که احساس می‌کنید مناسب شماست آرایش کنید - اما اگر به دنبال استایلی هستید که ظاهری کامل ایجاد کند، قطعاً انتخاب‌هایی دارید. وقتی صحبت از اکستنشن می شود، گزینه هایی برای اضافه کردن موهای بیشتر یا استفاده از محصولاتی وجود دارد که به موهای شما اجازه می دهد پرتر به نظر برسند. به طور کلی، وقتی صحبت از کوتاه کردن مو به میان می‌آید، اگر موهای شما نازک باشد، هر چه موهای شما کوتاه‌تر باشد، پرتر به نظر می‌رسد.

بسیاری از افرادی که موهای کم پشت دارند از الیاف یا اسپری های رنگی برای استتار پوست سر استفاده می کنند. استفاده از این‌ها برای مواقع خاص یا چند بار در هفته خوب است، اما من قویاً توصیه می‌کنم از این محصولات روزانه استفاده نکنید، زیرا شواهدی وجود دارد که می‌توانند فولیکول‌های مو را مسدود کرده و آلوپسی آندروژنتیک را بدتر کنند.

اطمینان حاصل کنید که از محصولات سنگین روی موهای نازک خودداری کنید، زیرا می توانند آن را سنگین کرده و صاف تر کنند. برای افزایش حجم، توصیه می شود که موها و پوست سر را به خوبی تمیز کنید و از یک نرم کننده سبک استفاده کنید. اسپری‌ها و موس‌های حجم‌دهنده به بلند کردن موها از ریشه کمک می‌کنند، مانند اسپری حجم‌دهی خشک .

از فرمول‌های حاوی مواد سازنده کراتین برای کمک به سلامت ساقه مو استفاده کنید و مانند موهای پر پشت، حتماً پوست سر را مرتباً لایه‌برداری کنید زیرا تجمع محصول می‌تواند موها را سنگین کند، در حالی که هدف باید این باشد که موها به شکلی شبیه به نظر بیایند. فیتزسیمون می‌گوید تا حد امکان کامل است.

سخن آخر

موی های نازک و کم پشت
وقتی صحبت از موهای پر پشت در مقابل موهای کم پشت به میان می آید، مهم است که به یاد داشته باشید که بین این دو تفاوت وجود دارد و باید به همین ترتیب با آنها رفتار کرد. موهای ظریف به ضخامت یا قطر یک تار مو اشاره دارد. در همین حال، موهای پر پشت به حجم واقعی یا تعداد تارهای موی سرتان اشاره دارد.

همه متخصصان ما خاطرنشان می‌کنند که هنگام درمان و حالت دادن به موهای پرپشت یا کم پشت باید عوامل مراقبت از مو را در نظر گرفت. اما کارشناسان ما همچنین قبول دارند که بسیاری از افراد با قطر و تراکم متوسط تار مو به دلیل استانداردهای زیبایی غیر واقعی فکر می کنند و فکر می کنند موهای کم پشتی دارند. 

راستش، در مراقبت از مو، فقط موهای بیش از حد ضخیم تبلیغ می‌شود، در بسیاری از مواقع به حدی که واقع بینانه نیست. خیلی، بسیار، تعداد کمی از مردم روی این سیاره این مقدار مو را دارند، بنابراین انتظارات نیز به آن بستگی دارد. اغلب مردم فکر می کنند که مجبورند موهای خود را کوتاه کنند زیرا کم پشت به نظر می رسند. و من می گویم، "نه، موهای شما شبیه موهایی است که اکثر مردم دارند.
استفاده از شامپوی ضد ریزش مو می تواند به شما در مراقبت از موهای خود کمک کند. از طرفی دیگر شامپو مخصوص مو های نازک می تواند راهکار خوبی باشد ، به خاطر داشته باشید که ویتامینه مو جهت تقویت ریشه های مو و جنس مو تاثیر فراوانی دارد.

نوشته شده در 1402-12-06 توسط اطلاعات تخصصی 0 158
برچسب: مو،

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده
محصولی وجود ندارد
منو
مقایسه 0