ضد آفتاب چیست؟ ضرورت استفاده از آن و بهترین برند های ضد آفتاب در بازار

ضد آفتاب چیست؟ ضرورت استفاده از آن و بهترین برند های ضد آفتاب در بازار

ابهامات و سوالات زیادی در مورد کرم ضد آفتاب وجود دارد، شاید اولین چیزی که به ذهن ما می رسد محافظت از پوست در برابر آفتاب باشد، البته که درست است اما واقعا این  تمام ماجراست باید بگویم که خیر ما در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که مدل های مختلف کرم ضد آفتاب کدام است، نحوه کار آن چگونه است و از چه موادی تشکیل شده است، برای چه پوست هایی باید از ضد آفتاب استفاده کنیم و نهایتا برای خرید ضد آفتاب چه نکاتی رو در نظر بگیریم. 

------------------------------------------------

------------------------------------------------ 
کرم ضد آفتاب یک محصول موضعی است که به محافظت از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید کمک می کند. دو نوع اصلی اشعه UV وجود دارد که به سطح زمین می رسد: UVA و UVB.
تاثیر UVA , UVB روی پوست

اشعه UVA 

UVA (فرابنفش A) یکی از دو نوع اصلی پرتو فرابنفش است که از خورشید به زمین می رسد و دیگری UVB (فرابنفش B) است. اشعه های UVA طول موج بیشتری دارند و عمیق تر از اشعه های UVB به پوست نفوذ می کنند. در حالی که اشعه UVB در درجه اول باعث آفتاب سوختگی می شود و در ایجاد سرطان پوست نقش دارد، اشعه UVA با پیری زودرس پوست مرتبط است.
اشعه UVA به طور مداوم در طول روز وجود دارد و می تواند به پنجره ها و پوشش ابرها نفوذ کند و محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض UVA حتی در روزهای ابری مهم است. اشعه UVA به ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی پوست کمک می کند. علاوه بر این، آنها می توانند در ایجاد سرطان پوست نقش داشته باشند.
هنگام انتخاب یک ضد آفتاب، بسیار مهم است که یک ضد آفتاب با طیف وسیع انتخاب کنید که در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کند. به دنبال محصولاتی با ترکیباتی مانند آووبنزون، اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم یا Mexoryl SX باشید، زیرا این مواد در برابر اشعه UVA محافظت می کنند. SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) روی برچسب های ضد آفتاب در درجه اول نشان دهنده محافظت در برابر اشعه UVB است، بنابراین انتخاب یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF مناسب برای محافظت جامع در برابر آفتاب ضروری است.

اشعه UVB

UVB (Ultraviolet B) نوع دیگری از تشعشعات فرابنفش خورشید است. پرتوهای UVB در مقایسه با پرتوهای UVA طول موج کوتاه تری دارند. اشعه UVB مسئول ایجاد آفتاب سوختگی است و عامل اصلی ایجاد سرطان پوست است. در حالی که اشعه UVA عمیق تر به پوست نفوذ می کند، اشعه UVB در درجه اول بر لایه های بیرونی پوست تأثیر می گذارد.

اثرات اشعه UVB بر روی پوست

آفتاب سوختگی: اشعه UVB علت اصلی آفتاب سوختگی است که یک پاسخ التهابی پوست به قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش است.
سرطان پوست: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه UVB یک عامل خطر مهم برای ایجاد سرطان پوست، از جمله سرطان پوست غیر ملانوما (کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی) و ملانوم است.
پیری زودرس: قرار گرفتن در معرض UVB می تواند به پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند.
------------------------------------------------  

انواع کرم ضد آفتاب بر اساس SPF 

SPF (Sun Protection Factor): SPF سطح محافظت در برابر اشعه UVB را نشان می دهد. اعداد SPF بالاتر نشان دهنده محافظت بالاتر است. برای محافظت از طیف وسیع، مهم است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کند.
انواع کرم ضد آفتاب بر اساس نوع SPF

کرم ضد آفتاب SPF 10 

این ضد آفتاب ها حداقل محافظت را ارائه می دهند و معمولاً برای قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید توصیه نمی شوند. آنها فقط محافظت محدودی در برابر اشعه UVB ارائه می دهند.

کرم ضد آفتاب SPF15 

این ضد آفتاب ها محافظت متوسطی در برابر اشعه UVB دارند. آنها برای دوره های کوتاه قرار گرفتن در معرض نور خورشید مناسب هستند، اما برای دوره های طولانی یا نور شدید خورشید، سطوح بالاتر SPF توصیه می شود.

کرم ضدآفتاب SPF30

کرم های ضد آفتاب با SPF بالاتر محافظت بهتری در برابر اشعه UVB دارند. SPF 30 حداقل توصیه شده برای فعالیت های طولانی مدت در فضای باز است.

کرم ضد آفتاب SPF50 

ضد آفتاب هایی که دارای SPF 50 یا بالاتر هستند، محافظت عالی در برابر اشعه UVB دارند. SPF 50+ اغلب برای افرادی با پوست روشن یا حساس، افرادی که مستعد آفتاب سوختگی هستند یا زمانی که دوره های طولانی را در نور شدید خورشید می گذرانند توصیه می شود.

انواع کرم ضد آفتاب بر اساس کاربرد

واقعیت این است که کرم آفتاب را باید همه جا و همه روز استفاده کنید، اگر در کنار استخر و دریا آفتاب میگیرید و یا اگر هوا ابری باشد مجدد می بایست از ضد آفتاب استفاده کنید. 

انواع ضد آفتاب بر اساس مقاوت در برابر آب

اگر در آب هستید یا عرق می‌کنید، از کرم ضدآفتاب مقاوم در برابر آب استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که بعد از شنا مجدداً استفاده کنید.

انواع ضد آفتاب بر اساس ترکیبات

ضدآفتاب های فیزیکی (معدنی): حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند و روی سطح پوست قرار می گیرند و اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کنند.
ضدآفتاب های شیمیایی: اشعه ماوراء بنفش را جذب کرده و به گرما تبدیل می کند.

انواع ضد آفتاب بر اساس جنس پوست

وقتی صحبت از کرم ضد آفتاب می شود، انواع پوست ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشند. افرادی که پوست روشن، سابقه سرطان پوست یا حساسیت به نور دارند ممکن است به SPF بالاتر و استفاده مکرر نیاز داشته باشند. همچنین درجه پوست شما مثلا پوست چرب و مختلط و یا پوست خشک در نوع انتخاب ضد آفتاب تاثیر گذار است. 
------------------------------------------------  

بهترین برند های ضد آفتاب در بازار ایران

اسپری ضد آفتاب وینو سان پرفکت SPF50 کدلی - High Protection Sun Spray SPF50

ضد آفتاب کدلی
اسپری ضد آفتاب با محافظت بالا SPF50 اثر آنتی اکسیدانی از جمله حساس ترین پوست ها را فراهم می کند و در عین حال به طور موثر از صورت و بدن در برابر اشعه های UVA/UVB محافظت می کند. بافت بدون علامت آن به صورت نصف آب، نصف روغن بدون ایجاد احساس چربی روی پوست جذب شده و پوست را با رایحه تابستان می پوشاند. یک فرمول تمیز و سازگار با اکوسیستم دریایی برای تمام خانواده شما!
نوع پوست: همه انواع پوست
 ترکیبات اصلی: عصاره صنوبر، پلی فنول، ویتامین
E بافت: فلوئید
استفاده: در حد نیاز
فرمول: تست شده روی پوست های حساس 
فاقد اکسی بنزون و اکتینوکسات امتیاز یوکا: 65/100
مناسب برای کودکان بالای 3 سال
مشاهده این محصول
------------------------------------------------  

ضد آفتاب فوتودرم برنز بایودرما - Bioderma Photoderm Bronze Spf30


ضد آفتاب بایودرما

محافظت بالا در برابر UVA/UVB را تضمین می کند
محافظت سلولی: به لطف آنتی اکسیدان ویتامین E از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند
برنزه شدن طبیعی را تحریک، تشدید و بادوام می کند
تغذیه و آبرسانی در عین زیبایی پوست
برای صورت، بدن و مو - بافت نامرئی - غیر چسبنده - غیر چرب - معطر - تحمل بسیار خوب - غیر کومدون زا - قابل استفاده بر روی پوست مرطوب یا خشک - بسیار مقاوم در برابر آب و عرق

------------------------------------------------   

فلویید ضد آفتاب بی رنگ لاروش پوزای Invisible Fluid Face Sunscreen


ضد آفتاب لاروش پوزای
این ضد آفتاب 100% معدنی رنگی سبک وزن با دی اکسید تیتانیوم برای پوست های حساس ساخته شده است. بافت با جذب سریع، پوشش مات رنگی روی پوست برای درخشندگی سالم ایجاد می کند. این محصول با فناوری Cell-Ox Shield® فرموله شده است: محافظت با طیف گسترده UVA/UVB با آنتی اکسیدان ها.
توصیه شده توسط بنیاد سرطان پوست
مشاهده این محصول
نوشته شده در 1402-11-24 توسط اطلاعات تخصصی 0 69
برچسب: ضد آفتاب،

مقالات مرتبط

SPF 101 چیست ؟ چگونه استفاده کنید و فرمول آن چیست

سوالات زیادی در مورد کرم های ضد آفتاب در ذهن خیلی از ما وجود دارد، بررسی علمی و تخصصی ضد آفتاب و پاسخگویی به سوالات شما

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده
محصولی وجود ندارد
منو
مقایسه 0